Turvakaukalot 0-13kg

Parhaat vauvojen turvakaukalot miniSkidiltä

Valitse lapsesi ensimmäiseksi turvaistuimeksi turvakaukalo, jos sinulla on tarkoitus kantaa useasti nukkuvan vauvan autosta kotiin turvaistuimessa. Turvakaukalot ovat yleensä suhteellisen kevyitä kantaa, jolloin niitä on vaivaton ja nopea liikutella autosta pois. Monissa turvakaukaloissa on keinuominaisuus, jolloin vauvaa voi tyynnytellä kaukalossa. Turvakaukaloa valitessa ota huomioon Travel System mahdollisuus, eli voit kiinnittää turvakaukalon rattaittesi runkoon adaptereilla. Monissa kauttamme myytävissä turvakaukalo malleissa on rattaisiin kiinnitysmahdollisuus erillisellä adapterilla.

Turvakaukalo sopii 13 kg asti. Vaikka vastasyntynyttä on helppo ja kevyt kantaa turvakaukalossa, on puolivuotias vauva jo melko painava liikuteltavaksi.

Näytä lisää

Jos turvakaukalon irrottaminen ja liikuttaminen autosta ei ole tärkeää sinulle, valitse kiinteä turvaistuin (Ryhmä 0+/1). Kiinteää turvaistuinta ei irroteta autosta. Vastasyntyneestä noin neljävuotiaaksi sopiva turvaistuin on pitkäikäisempi valinta. Turvaistuimessa on vauvalle pienennin, joka irrotetaan lapsen kasvaessa taaperoksi. Yleensä lapsi pystyy matkustamaan tällaisessa turvaistuimessa selkä menosuuntaan neljävuotiaaksi.

Käytetyn turvakaukalon kannattaa ostaa vain siinä tapauksessa, jos tiedät varmasti, ettei käytettyä turvakaukaloa ole kolaroitu tai se ei ole vahingoittunut.

MiniSkidin kautta myytävissä Chipolino -tuotteissa kuten turvakaukaloissa on hinta-laatusuhde kohdallaan. Koska toimimme tuotemerkin maahantuojana, olemme karsineet kaikki ylimääräiset välikädet pois. Tällä tavalla pystymme varmistaa koko tuotevalikoiman asiakkaallemme aina kilpailukykyiseen hintaan.

Monissa meillä myytävissä Chipolino -turvakaukaloissa on mahdollisuus kiinnittää erikseen ostettavalla adapterilla Chipolino -rattaisiin. Varmistathan yhteensopivuuden asiakaspalvelustamme info@miniskidi.fi

Turvakaukalon käyttöikä voi yllättää

Vauvaikäisille tarkoitettujen turvakaukaloiden valmistajat määrittelevät turvakaukalon käyttöiäksi 5 – 7 vuotta sen mukaan, miten rankassa käytössä istuin on ollut. Turvaistuimen ja turvakaukalon turvallisuutta määrittää paitsi ikä niin myös sen historia. Vahingoittunutta turvaistuinta ei saa käyttää ja jos ei tiedä turvaistuimen tai turvakaukalon historiaa, niin sitä ei pitäisi käyttää.

Turvakaukalo on lapsen ensimmäinen turvaistuin. Turvakaukalo hankitaan usein ennen vauvan syntymää, sillä se on tarpeen jo automatkalla sairaalasta kotiin. Turvakaukalo asennetaan autoon selkä menosuuntaan. Turvakaukaloa käytetään, kunnes sen painoraja antaa myöten tai lapsi on kasvanut niin, että hänen silmänsä ovat selkänojan yläreunan tasolla.

Vaikka turvakaukalo näyttäisi yhä hyvältä ja siistiltä, niin valmistajien mukaan muovin ominaisuudet muuttuvat ajan kanssa ja siksi sille on annettu suosituskäyttöikä.

Vauvaikää varttuneempien lasten turvaistuimien käyttöikä voi olla pidempi kuin turvakaukaloiden eli noin 10 vuotta, koska niitä ei turvakaukaloiden tapaan siirrellä jatkuvasti autoon ja autosta pois.

Turvakaukalon iän selvittäminen riippuu mallista ja merkistä. Useimmissa tapauksissa valmistusajan saa selville, kun ottaa kuvan turvakaukalon kyljessä olevan tarran koodista ja lähettää sen valmistajalle.

Erityisen tärkeää vuosiluku on tarkastaa, kun on myymässä tai ostamassa turvaistuinta tai turvakaukaloa käytettynä. Käytettynä liikkuu hyvinkin vanhoja turvakaukaloita. Ei ole väliä vaikka turvakaukalao olisi käytetty vain vuoden ajan, jos turvakaukalo on jo 10 vuotta vanha. Käyttövuodet voidaan monen valmistajan mukaan laskea ensisijaisesti ostokuitin päivämäärästä. Jos kuittia ei kuitenkaan ole saatavilla katsotaan istuimeen merkittyä valmistusvuotta.

Muista tarkistaa turvaistuimen ja turvakaukalon ikä myös silloin kun kierrätät istuimen nuoremmille sisaruksille!

Mitä huomioida asettaessa vauvaa kaukaloon?

Alkuun lapsella käytetään 0+ ryhmän turvavarustetta. Usein tässä vaiheessa helpoin ratkaisu on turvakaukalo. Lapsi kiinnitetään turvakaukaloon vöillä ja kaukalo kiinnitetään takaistuimelle auton turvavöillä tai Isofix-kiinnikeillä.

Autoihin, joissa on lyhyet takaturvavyöt takaistuimella, kannattaa ostaa erilliseen jalustaan kiinnitettävä turvakaukalomalli. Jalusta nopeuttaa turvakaukalon kiinnittämistä, sillä kerran kunnolla kiinnitettyä jalustaa ei tarvitse aina punoa kiinni istuimelle, vaan lasta kyytiin laitettaessa kaukalo napsautetaan jalustan kiinnikkeisiin. Jalustoja on kahdenlaisia, toinen kiinnitetään auton turvavöillä paikalleen ja toinen kiinnitetään Isofix-kiinnikkeillä. Isofix-kiinnikkeet löytyvät valtaosasta tuoreimpia autoja, ja ne varmistavat sen että istuin on oikein kiinnitetty.

Missä vaiheessa kaukalosta siirrytään turvaistuimeen? Nyrkkisääntönä on se, että siinä vaiheessa kun lapsi ei enää mahdu turvakaukaloon ja pystyy jo istumaan. Pituusraja tulee silloin vastaan, kun lapsen silmät ovat turvakaukalon selkänojan ylälaidan tasalla. Se, että jalat tulevat hieman turvakaukalon ulkopuolelle, ei ole niin niin vaarallista kuin se, ettei pää saa kunnollista tukea ja suojaa. Toinen raja on luonnollisesti lapsen paino ja seuraavaan varusteeseen on siirryttävä painorajan ylittyessä.

Turvaistuimessakin lapsi tulee alkuun olla selkä ajosuuntaan päin. Tämä on lapselle turvallisin asento kuljettaa ja sitä tulisi käyttää mahdollisimman pitkään, käytännössä usein 3-4 vuotiaaksi. Jos parkkipaikkakolhaisut jätetään huomioimatta, on yleisin kolarityyppi etutörmäys, joten tässäkin ajatuksena on siis se että lapsen pää ja niska saavat parhaan tuen turvakaukalosta.

Mitä ISOFIX-tarkoittaa?

ISOFIX -kiinnitys on kansainvälinen standardi kiinnikkeille, joilla lasten turvaistuin tai turvakaukaloa kytketään autoon.

ISOFIX -kiinnitys on ISO:n standardi ISO 13216, joka määrittää kiinnitysjärjestelmän ryhmän 1 lasten turvaistuimille ja turvakaukaloille. Standardi määrittää kiinnityspisteiden sijainnin autossa ja mahdollistaa yhteensopivien turvakaukalon kiinnittämisen nopeasti ja turvallisesti vaihtoehtona turvavyölle.

Käytännössä kyse on metallilenkeistä, jotka löytyvät auton istuimen selkänojan istuinosan välistä. Vastaavasti monista turvaistuimista löytyy ISOFIX -piikit, jotka sitten työnnetään kiinni auton ISOFIX -kiinnityspisteisiin. Näin istuin on kiinni suoraan auton rungossa.  ISOFIX-kiinnitystä voidaan siis käyttää turvakaukalon kiinnittämisen turvavyökiinnityksen sijaan.

ISOFIX -kiinnitys on turvallisin ja luotettavin tapa kiinnittää turvaistuimet ja turvakaukalot autoon. ISOFIX -kiinnitys tarkoittaa turvaistuimessa ja turvakaukalossa olevia kiinnikkeitä, jotka kiinnitetään suoraan auton rungossa oleviin kiinnikkeisiin. ISOFIX -kiinnikkeet ovat yleensä takapenkillä ainakin kahdessa kohtaa. Autossa saattaa myös olla ISOFIX -valmius, jolloin kiinnikkeet voidaan jälkiasentaa autoon vaikka niitä ei olisi ennestään valmiina.

ISOFIX -kiinnitys on kaikkein turvallisin tapa kiinnittää turvakaukalon autoon. ISOFIX -kiinnitys pitää turvakaukalon varmasti paikallaan ja on aina oikein asennettu. Vähentää merkittävästi turvaistuinten asennusvirheitä.

Jopa puolet turvakaukaloista asennetaan väärin. ISOFIX -kiinnityksellä on yritetty erityisesti varmistaa, että turvakaukalo kiinnitetään aina oikein. Myös tutkimusten mukaan ISOFIX -kiinnitteiset turvakaukalot asennetaan useammin oikein. Lisäksi tutkimuksissa on huomattu muitakin positiivisia vaikutuksia.

ISOFIX -kiinnitys yleisin ongelma on se, ettei välttämättä ole mahdollinen kaikilla paikoilla, tai telakkaa ei voida asentaa tukijalan vuoksi. Voi myös olla, että kaukalo tulee liian pystyyn asentoon syvän penkin vuoksi, jolloin istuin asettuu paremmin ilman telakkaa. Turvakaukaloa annattaa siis kokeilla autoon.

Vauvojen turvallisuudesta ei tule tinkiä!

Alla koottu kooste mitä sinun tulisi kiinnittää erityisesti varmistaakseen vauvallesi parhaan mahdollisen turvallisuuden:

  • Turvakaukalo on asennettu oikein
  • Turvakaukalon asennuksessa on noudatettu käyttöohjetta, eikä keksitty omia ratkaisuja.
  • Turvakaukalo on selkä menosuuntaan
  • Telakka on tukevasti kiinni ja turvakaukalo kunnolla kiinni telakassa
  • Kolmipistevyökiinnityksellä lantiovyö kulkee kaukalon yli ja hartiavyö turvakaukalon ympäri. Vyö on kiristetty huolellisesti.
  • Turvakaukalo on tarpeeksi kallistetussa asennossa vauvalle (n. 40-45 astetta). Tai vaihtoehtoisesti mahdollisimman pystyssä, jos vauva osaa jo istua (jos kallistusta on mahdollista säätää).
  • Jos turvakaukalo on asennettu etupenkille, on turvatyyny kytketty pois käytöstä.
  • Kantokahva on pystyasennossa (ellei käyttöohjeessa opasteta toisin)
  • Lapsi on oikean kokoinen istuimeen
  • Vauvan päälaki on turvakaukalon yläreunan alapuolella eikä painoraja tai pituusraja (vain i-size) ole ylittynyt
  • Lapsi on kiinnitetty oikein
  • Turvakaukalossa ei pidetä paksua toppahaalaria, vaan talvella käytetään kaukalopussia, jotta vyöt saadaan kulkemaan läheltä kehoa ja kiristettyä kunnolla.
  • Vauva on asetettu turvakaukaloon niin, että vauva on aivan kiinni haararemmissä ja vyöt tulevat mahdollisimman läheltä hartioita. Mahdolliset lantiovyöt kulkevat reisien päältä, ei mahan päältä. Turvakaukalossa on vauvan koko ja kehitys huomioiden tarpeellinen määrä tukipehmusteita (katso käyttöohje).
  • Turvavyö on kiristetty tiukasti kiinni eikä se ole kierteellä. Turvavyötä on mahdoton vetää liian tiukalle. Jos turvavyötä pystyy nipistämään yhtään sormien väliin, on se liian löysällä. Turvavyöt asetetaan kulkemaan mahdollisimman läheltä kaulaa (tarkista samalla pehmusteiden asento). Viisipistevyö kiristetään vetämällä ensin hartiavöistä lantiovyöt kireälle ja vasta sen jälkeen vetämällä turvavöiden kiristysvyöstä.
  • Turvavöihin ei ole kiinnitetty mitään (tuttinauha tms.)

Näytä vähemmän